donderdag 5 augustus 2010

Een beetje Rainman

Casper is een bijzonder kind. Zijn ze allemaal, maar toch... Meneer is acht en kan nog steeds niet goed strikken. Ook niet goed klokkijken op de conventionele klok; dat komt ongetwijfeld ook doordat we een digitale klok hebben in de woonkamer. Die kan hij feilloos peilen, al vanaf zijn derde - dat dan weer wel. Als het 18.52 uur was wist hij al heel gauw dat het dan nog maar een luttele 8 minuten was totdat we naar boven gingen. :-)

Van de week ging ik hem naar bed brengen en kleedde hij zich in mijn bijzijn uit. "Mama! Ik weet iets!" was het commentaar. Oh? Wat dan? Het klonk enorm enthousiast. "Ik weet hoe ik een riem open en dicht moet maken!" was het antwoord. Gevolgd door een feilloze demonstratie: pinnetje in het leer, leer in de gesp en lusjes schuiven, en vice versa. Nu is een riem een relatief nieuw accessoire in zijn kleding, die tot nu toe vooral binnenelastiek met knopen had. Dan dan weer wel.

Maar dit... Ik moest zo lachen om zijn enthousiaste gezicht. Als je een doos tandenstokers laat vallen in zijn bijzijn ziet hij niet in één oogopslag hoeveel het er zijn - dat dan weer niet. Maar soms... doet het me daar wel aan denken. Dus ik vroeg hem na zijn demonstratie, terwijl hij bezig was zich uit te kleden: "Casper, wat is 8 keer 12?" Nog geen twee seconden later... "96 natuurlijk! Want 8 keer 10 is 80, en dan nog die 8 keer 2. Hoezo?"

Nou jongen, voor het contrast. :-) Slimme hoofden zijn leuk, maar soms o zo complex!

3 opmerkingen:

  1. O, gelukkig dat die van mij niet de enigen zijn die dat niet kunnen, hoewel Siem het misschien wel kan. Broeken gaan ook gewoon met knoop en rits dicht naar beneden en dan maar sjorren om de boel weer op de plek terug te krijgen. En lang leve de klittebandschoenen! Tijmen weet ook nog altijd niet hoe de tv aan moet en daar doen we dan ook maar een beetje vaag over. Schatjes zijn het toch?! Maar je praat de hele dag tegen ze als brugman om ze alles uit te leggen, vind ik wel eens een beetje vermoeiend! groetjes, jouke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh het wordt een beetje engig zo..
    Mijn oudste is bijna elf en veters en hij.. laten we het houden op hoera voor klitteband..
    Ook dat contrast is hier aanwezig.. dat lezen en dat rainman gevoel.. (ja oudste hier is getest HB)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net terug van vakantie en je nieuwe MOOIE log gevonden!
    Dit logje: :-).... herkenbaar!! Veters strikken nee, klok kijken nee, dat lukt gewoon niet, dus ook hier klittenbanden en uitleggen als de grote wijzer op de "12" staat ;-))).....
    Complex sja, dat kun je wel zeggen!

    Greetz x Vonne

    BeantwoordenVerwijderen