zaterdag 16 oktober 2010

Een lange koude dag

Deze week stond in het teken van STAAN!

Woensdag en donderdag stonden mijn voeten op de Performabeurs in de Jaarbeurs Utrecht. Samen met 25 collega-werkplektrainers die ook trainingen van Het Betere Werken geven stond ik daar om bekendheid te geven aan Het Betere Werken - en natuurlijk klanten te werven! :-) Een aantal leuke contacten opgedaan waar zeker wel iets uit zou kunnen volgen. We zullen het zien!

Vandaag - alsof ik nog niet genoeg gestaan had... - stond ik als vrijwilliger een dag op de tentoonstelling Journey Den Haag, op 't Plein in Den Haag. Journey Den Haag was mijn laatste project bij mijn voormalige werkgever; ik heb de PR ervoor gedaan. Omdat het mijn laatste klus was, en een tentoonstelling die ik graag wilde zien, heb ik me aangemeld voor een dag vrijwilligerswerk daar.

Journey is een tentoonstelling over mensenhandel, meer in het bijzonder over seksuele slavernij. Het vertelt het verhaal van Elena, een slachtoffer van mensenhandel. De tentoonstelling bestaat uit zeven containers, allemaal gemaakt door andere kunstenaars of groepjes kunstenaars. Elke container geeft een ander stadium uit haar verhaal. Als je er doorheen loopt wordt je heel indringend geconfronteerd met hoe het is om een slachtoffer van mensenhandel te zijn.

Niet echt een heel toegankelijk of luchtig onderwerp - maar wel heel indrukwekkend. Ik heb vandaag het tentoonstellingsmateriaal uitgedeeld bij de ingang, erover verteld aan bezoekers, bezoekers bij de uitgang gevraagd om hun reacties op de tentoonstelling op te schrijven en middenin de tentoonstelling gestaan met walkie talkie, om de doorstroom in de containers te regelen.

Een heftige opzet is het! Middenin de tentoonstelling sta je tussen de container 'Bedroom' en 'Customer'. Vooral Bedroom (Slaapkamer) is een heel confronterende ruimte. Het is een werkkamer van een prostituee, met bed, spiegel, prijslijst, gebruikte en ongebruikte condooms. Het geluid dat erbij wordt afgespeeld is een mix van ruzies, gegil en geluiden die bij dit beroep horen. De eerste keer wel even schrikken. Wat ook schokkend is, is het bed. Ik wist het al wel uit beeldmateriaal maar als je het ziet... Het bed is een hydraulisch systeem, dat het grootste deel van de tijd beweegt. Agressief op een neer: iepe, iepe, iepe... Niet mis te verstaan welke beweging daarbij hoort.

Het klinkt heftig wat ik allemaal omschrijf, maar het is écht een hele mooie en indrukwekkende tentoonstelling die een persoonlijk verhaal heel goed vertelt. Dat vond Koningin Beatrix vanmorgen vast ook, toen ze de tentoonstelling bezocht!



De Wet van Murphy liet zich ook niet onbetuigd: het noodaggregaat gaf de geest. Het lukte niet om alles 'up and running' te krijgen, dus Hare Majesteit heeft alles bekeken met behulp van zaklampen... :-( Maar goed: dat maakte het ook weer heel bijzonder. Ze kreeg haar rondleiding van Emma Thompson, die ambassadeur is van de tentoonstelling en voorzitter van de Helen Bamber Foundation - de stichting achter deze tentoonstelling. Ze heeft zelf ook een van de containers (mede) gemaakt. Een ontzettend aardig en bevlogen mens! Ik heb nog even met haar staan praten; heel aardig is ze. Een topactrice ook natuurlijk. Ik vond haar super in Love Actually (en heb haar dat ook verteld). Zo leuk! Betere foto's vind je hier. Een stuk over de opening staat hier.

Hier zie je haar nog zwaaiend met een zaklamp:



De dame die op de achtergrond (met lichtgrijze jas) aan haar kin voelt is mijn oud-collega Sanne, die het stokje van me had overgenomen en vandaag dus de batterij fotografen en cameraploegen begeleidde. Aan pers geen gebrek! Een groot succes dus... (Goed gedaan, oud-collega's!!)

Met een maaltje van Burger King in de auto snel naar huis, de oppas aflossen (want Pepijn heeft avonddienst dit weekend, bleh...). Nu met de benen omhoog op de bank!

Enne, wie in de buurt van Den Haag woont - of zelfs als je NIET in de buurt woont... - zeker naar die tentoonstelling gaan! Hij is héél indrukwekkend.

2 opmerkingen:

  1. leuk verslag van id een lange koude dag (maar wel een dag dat veel voldoening gaf!). gr. Marianne (een van de medevrijwilligsters)

    BeantwoordenVerwijderen