maandag 22 november 2010

Leren leren

Talloze onderwijsprofessionals volgen workshops, trainingsmiddagen en opleidingen met dit onderwerp: Leren leren. Hoe leer je iemand om te leren?

Best een doordenkonderwerp, maar nog meer in het geval van het hoogbegaafde kind. Een van de redenen om Casper op een Leonardoschool te doen, was om hem nu al te laten ervaren dat het 'niet allemaal vanzelf gaat' en je niet per se komt aanwaaien - ook al heb je een slim hoofd.

Tsja, en dan haal je wel eens een onvoldoende. Dat is even slikken! Zeker voor hem. Toch zijn we er blij mee. Liever nu, dan dat hij over vijf jaar een proefwerk Frans verknalt omdat hij denkt dat hij het toch wel weet ('Dat was altijd toch al zo?'). Maar het geeft hem wel heimwee naar die tijden. En dan is het een lastig gesprek om te praten over iemands gevoel, als die dat zelf nog niet goed onder woorden kan brengen, terwijl je juist die ene wens niet gaat inwilligen: terug naar de oude school, want daar was het zo makkelijk. Hij zit goed in zijn vel hier, is meer ontspannen dan voorheen en doet het prima. We hebben met hem en zijn leerkracht zijn eerste portfoliogesprek gehad (niets ouderwets tienminutengesprek...) en ook gehoord welke leerdoelen hij heeft afgesproken.

Zo blij dat we deze keuze voor hem hebben gemaakt! Toch is het lastig als je ziet dat je kind het moeilijk heeft. Tegenslag is even wennen, maar het komt goed. Weet ik.

2 opmerkingen:

  1. Goed nieuws om te lezen dat jullie insteek nu al zichtbaar resultaat oplevert. Kan me voorstellen dat Casper daar echt even anders over denkt. Maar op termijn zal het hem idd veel opleveren. Het is ook enorm lastig om op die leeftijd je gevoel te benoemen, zelfs voor volwassenen is het erg moeilijk. (Sommigen blijven maar verdedigen ipv benoemen ;-))

    Zoals je zelf al schreef het komt vast goed!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sneu dat hij zo moet wennen he .. het is ook niet niks, weg uit je vertrouwde omgeving en dan ook nog in een nieuwe omgeving een andere leermethode (meer leren). Valt niet mee voor zo'n ventje. Want hij is en blijft nog een ventje ....
    Hier met Tom ook zo sneu, dyslectisch en wel keihard werken en dan een rapport waar hij verdrietig van wordt. Waarschijnlijk ook nog faalangst want hij weet best veel. Ook zo lastig. Van hele andere orde maar je gunt hen zo lekker een onbezorgde schooltijd .... toch?

    Liefs, Agnes.

    BeantwoordenVerwijderen