maandag 11 april 2011

Opa op school


Trouwfoto van mijn opa en oma (de ouders van mijn vader)
Ik las bij Patricia het stukje over opa op school en realiseerde me dat ik dat hier nog niet eens had gemeld - ook Casper had onlangs opa op school!

In het kader van hun Project Wereldoorlogen zochten ze opa's en oma's die iets wilden komen vertellen over hun ervaringen en herinneringen. Nu is mijn vader van net na WOII, maar over mijn opa - die niet meer leeft - zijn veel verhalen te vertellen. Hij heeft in het verzet gezeten en als gevolg daarvan ook in de gevangenis, het bekende Oranjehotel in Scheveningen.

Opa John heeft in de klas zijn verhaal verteld met behulp van een PowerPoint-presentatie (lang leve het digibord!). Er waren veel vragen - wat wil je ook bij Leonardokinderen :-) En vooral over de wc in de gevangenis, begreep ik van hem.

We hebben zelfs nog wat voorbeelden van de briefjes die mijn opa schreef op het wc-papier, dun opgerold in de zoom van zijn kleren die oma moest ophalen om te wassen. Een flink stuk familiegeschiedenis, netjes bewaard in oma Olga's archief (tsja, ik moet mijn geordende genen toch érgens vandaan hebben?)...

1 opmerking: