dinsdag 17 mei 2011

Hong Jie in testmolen



Hong Jie heeft een tweetal sessies met de orthopedagoge achter de rug. Ze hebben bij hem een non-verbale intelligentietest afgenomen. Non-verbaal omdat zijn taal natuurlijk nog niet optimaal is en je zeker wil weten dat het niet aan zijn vocabulaire of taalvaardigheid ligt, als hij iets niet snapt. Intelligentietest, omdat we wilden weten op welke fronten hij mogelijk ondersteuning nodig heeft. Alle informatie die eruit komt, helpen bij het onderbouwen van de vraag naar een rugzakje; iets waar de school mee bezig is, in aanloop naar het nieuwe schooljaar.

Erg interessant was dat ik alles kon volgen in de kamer ernaast, achter een 'one-way mirror', zoals in een politieserie. HJ kon mij dus niet zien. Hij heeft goed zijn best gedaan op de puzzeltjes (dingen als een gezicht in drie stukken), sorteringsopdrachtjes (bijvoorbeeld rondjes bij rondjes, blauw bij blauw, dat soort dingen) en natekenoefeningen (teken net als de dokter een driehoek, een lijn, een rondje, een vierkant...). Hij scoorde uiteindelijk op sommige dingen gemiddeld en op sommige benedengemiddeld, maar wel heel duidelijk was dat hij nog zoveel moet groeien (en dat ook gaat doen, is de verwachting) dat hij uiteindelijk gewoon prima gemiddelde scores krijgt. Hij heeft wél extra ondersteuning nodig en daar gaat het rugzakje hopelijk voor zorgen!

1 opmerking:

  1. Wat fijn he dat er zoveel mogelijkheden zijn om die ondersteuning te krijgen. Je moet er wel voor doen maar daar krijg je dan ook wat voor (hoop ik). HJ komt er wel al was het met zijn charme ;-)

    BeantwoordenVerwijderen