zaterdag 16 juli 2011

Wie filmt die blijft

Wie schrijft ook natuurlijk. Maar film... We zijn al weer dik anderhalf jaar thuis en nóg is het er niet van gekomen om Hong Jies adoptiemateriaal tot een film te maken.

Even realistisch blijven - er zijn nog 432 andere projecten die om Pepijns (want ik ben zeker geen digibeet, maar dit is echt zijn ding) aandacht vechten. De kinderen en ik niet nog niet eens meegerekend. Dus: uitbesteden!

Ik heb het resultaat gezien van de DVD van een ander gezin en dat was erg mooi. Dus ook wij hebben alle materialen (film, foto's) op een -harde- schijf gezet en doen dat maandag op de bus naar Digipast. Aankomstkaartje erbij, voorkeur voor muziek omschreven: voilà. Goed roeren, factuur betalen... en dan moet het iets moois worden!

Vanmorgen, bij het overzetten, zat Hong Jie aandachtig te kijken naar een paar stukjes film van de dag van de overdracht. Veel gelach, maar er zijn ook momenten dat hij in de film duidelijk géén zin heeft in ons.

Je ziet hem in de film denken: Wie zijn die rare mensen? Waarom moet ik met dat stomme auto'tje spelen? En bij die mevrouw op schoot zitten... Ik zou daar gek zijn! Zijn gezicht betrekt, hij schudt heftig nee, trekt een pruillip, de tranen wellen op... Je hart breekt als je het ziet. Ik legde hem bij het kijken uit dat ik denk dat hij het niet leuk vond, omdat hij ons nog nooit had gezien. Deed zijn 'gedachte' na: 'Jij dacht misschien wel 'Wie is die gekke mevrouw waarbij ze me op schoot willen zetten?'.

Hij keek me aan of ik achterlijk was en wees op mij: 'Mama!'. Op een toon van 'als je dat zelf nou nog niet weet'... En rolde nog net niet met zijn ogen :-)

Gelukkig is het allemaal goed gekomen. Zelfs tijdens de overdracht. Waar Clown Casper ook die keer, net als bij zijn zus, het ijs brak met zijn grapjes, mimiek en toenaderingspogingen... Wie ooit nog twijfelde over het meenemen van oudere kinderen op een dergelijke reis kan ik alleen maar zeggen: DOEN!

Een beeld zegt meer dan duizend woorden... Dit schattige voorstelfoto'tje was de eerste die we van hem zagen:

5 opmerkingen:

  1. Hallo Karen,

    Ook wij hebben voor Digipast gekozen en het resultaat is prachtig.
    De DVD is hier ook al heel vaak bekeken.
    Yali kon er in het begin geen genoeg van krijgen.

    Leuk he om zo eens even terug ik de tijjd te kijken. Wat is er dan al veel verandert.
    En de voorstelfoto zal voor jullie nu ongeveer 2 jaar geleden zijn, niet?
    Liefs Patries

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De voorstelfoto is heel oud, want dat was hij al bij voorstel; is van begin 2008; toen was hij nog geen 1.5 jaar oud!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Karen,

    Ook wij hebben van onze reizen naar Qianne en Yanou een film laten maken door Ted en het resultaat is echt fantastisch. Het zijn twee hele verschillende films geworden, maar allebei prachtig.

    Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben benieuwd wat het kost zo'n film laten maken het lijkt mij ook wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wilfried Schasfoort3 augustus 2011 om 00:46

    Hallo Karen,

    Ik zal op de childrenofhangzhou site jullie bericht over foster parents en birth parents. Onze zoon Twan komt ook uit hetzelfde weeshuis en misschien is het mogelijk om een keer ervaringen uit te wisselen. We hebben een paar foto's gezien van zijn foster parents, maar die nooit gekregen. We hebben ze wel op film vast kunnen leggen. Ook wij zijn geïnteresseerd om te bezien of we verder kunnen komen met het vinden van informatie over zijn achtergrond. We zijn van plan om over twee jaar een roots reis te doen met onze kinderen. we hebben naast Twan (die nu 8 is) ook een dochter van 10 uit Ghaozou. Mijn mailadres is w.schasfoort@telfort.nl

    Groet, Wilfried Schasfoort

    PS leuke blog!

    BeantwoordenVerwijderen