vrijdag 21 oktober 2011

Eten en inpakken

Herfstvakantie was voor Casper: logeren bij opa en oma. Drie nachtjes maar liefst! Twee keer avondeten missen thuis betekende voor ons: eten wat hij niet lust. Eén avond pasta dus, en één avond Vietnamees. Uit eten! Heerlijk, bij De Smaak van Viëtnam. Loempia's met groente, pannekoek met groente en garnalen, ossenhaas op stokjes... Smikkelen dus. Het kleine grut deed mee met een kippensoep voor mevrouw (totaal anders dan die van Unox, kan ik je melden) en een prutje noedels met vlees en groente (niet op de kaart, maar speciaal voor ons onderdeurtje door de chef gecomponeerd). Aanrader als je in Woerden bent! Kies vooral voor het Kleine Hapjes Menu. Misleidende naam, want wij zaten vol :) Casper is enórm verwend bij opa en oma... Kermis, museumbezoek, Donald Duck Pockets gekregen - hij wilde eigenlijk niet mee vanavond!

Red Thread Charities is een Amerikaanse vrijwilligersorganisatie van vooral medici die nu in China zit, in Hangzhou, Hong Jie's stad. Ze schrijven daarover op hun blog. Jaloersmakend, want ik zou eigenlijk met hen zijn meegegaan dit jaar. Door omstandigheden mocht ik geen deel uitmaken van de groep. Het gemis is natuurlijk een stuk minder omdat ik over iets meer dan drie weken zelf voet op Chinese bodem zet... In Hangzhou. Samen met collega-adoptiemoeder en vriendin Kaja.

De laatste voorbereidingen zijn in volle gang. Visum aangevraagd? Check. Vaccinaties nog actueel? Check. Hotels geboekt? Check. Reisverzekering? Check. Heen gaan we met ieder twee stuks bagage, terug met ieder een. Lijkt onlogisch voor iedereen die ooit in China heeft geshopt... :-) Maar het komt omdat we op de heenreis respectievelijk een badstoel (voor spastische kinderen, die dan stabieler kunnen baden) en een kinderrollator meenemen voor Hong Jie's tehuis. Zonder gehandicapt kind in je gezelschap mochten deze dingen helaas niet als 'special luggage' mee... Maar een extra koffer elk was relatief de goedkoopste oplossing.

Hier in de woonkamer staat nóg een kinderrollator, maar dan een behoorlijke joekel, te groot voor een bagagestuk. De gebruiksaanwijzing moet ik nog in het Engels vertalen, en dan gaat deze rollator met de mensen van PostNL als verzekerd pakket tussen 10-20 kilo op reis. Na weken zoeken, bellen, vergelijken, surfen, afwegen bleek dit de oplossing die de beste keuze was. Duim je mee dat ie goed aankomt?

Vanavond alle koffers en tassen gescreend om te kijken waar de badstoel inpast (check). Het is wat gepuzzel, want er mag maar één bagagestuk mee terug - dus gaan mijn kleren en tandenborstel heen in een opvouwbare weekendtas. En dat alles op de terugweg weer in de koffer. Natuurlijk hebben de kinderen hun wensen wat shoppen betreft... :) Ik houd het even beperkt tot drie paar Uggs in de maten 34, 31 en 25!

We hebben ontzettend veel zin in de reis. Tien dagen zonder kinderen is al heel bijzonder - met zijn leuke en minder leuke kanten - terwijl we toch heel erg met kinderen bezig zullen zijn. Een intensieve reis! Ik ga ofwel een apart blog met wachtwoord bijhouden, of een bulkmail rondsturen naar wie het wil lezen. Laat dus in de reactie je mailadres achter, als je wilt meelezen! Anders kan ik je niet informeren over wat ik ga doen. :-)

Er is nog een aardig lijstje af te werken: kadootjes kopen, documenten scannen, mapjes maken met alle papieren die ik mee moet/wil nemen... Maar het raamwerk staat, en dat is het belangrijkste. Ieder puzzelstukje dat ik kan vinden gaat mee terug in de koffer. Geen idee of we er al bij terugkomst een beeld van kunnen maken, of alleen de contouren. Maar ieder stukje is er een!

37 opmerkingen:

  1. Owwwww, spannend hoor. Ik leef zó met jullie mee en wil natúúúúrlijk op de hoogte worden gehouden van jullie avonturen!!!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Hey!
    Heel veel succes!
    Ik wou dat ik mee kon ;)
    Ik zou graag op de hoogte blijven!
    Anneliesbessels@hotmail.com!

    Groetjes
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo, jij hebt het druk zeg! Maar het zijn wel leuke voorbereidingen. En natuurlijk wil ik jullie avontuur volgen!

    Succes met alle voorbereidingen!

    Groetjes,
    Miranda
    (miranda.vandam@ziggo.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wow wat geweldig ook ik wil jullie wel graag volgen
    wat een grote onderneming zeg
    wens jullie heel veel succes toe
    immyzomer@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzondere reis staat je te wachten. Heel veel succes met alle voorbereidingen en met je koffer inpakken :)
    En ook ik zou heel graag jullie volgen op deze reis.

    Groetjes Natasja
    jjbruijns@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super spannend Karen. Ik hoop dat je een heleboel te weten komt. Heel veel plezier toegwenst en ik hoor dan wel hoe het allemal was! Groetjes, Isabel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. JAAAA we hebben enorm veel zin!!! He Ka laat me de afmeting vd badstoel even weten want mss heb ik wel een koffer waar hij in past met kleding en al. Heb 3 grote koffers, goed voor veel Uggs ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik wil graag op de hoogte gehouden worden. ja, Karen ik lees nog steeds je blog.

    petertoinny@gmail.com

    Groetjes Toinny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat spannend nu de reis steeds dichterbij komt. Ik zou heel graag jullie willen volgen op deze reis.

    nancyvanputten@upcmail.nl

    Groetjes,
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sinds mijn allerbeste vriendinnetje een kindje uit china met een special need geadopteerd heeft volg ik je blog.

    Ik bewonder je doorzettingsvermogen om nu samen met je collega-adoptiemoeder deze reis te ondernemen.
    En ik wil je dan ook graag volgen in je reis naar china.

    Hartelijke groet, Anais
    meervrouw@xs4all.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als mamma van 2 China kids vind ik het geweldig om jouw reis te mogen meebeleven.

    Groetje Mieke

    Mieke.Laeven@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Puzzelstukjes... zo belangrijk! Precies daarom zou ik graag meelezen. Bedankt alvast en fijne reis!
    Terry, mama van 2 Chinese kanjers
    jan.en.terry@telenet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi!

    Lees regelmatig jou blog en die van Kaja als mama van 2 biologische dochters en een prachtige dochter uit Guangdong/China. Zijn al druk aan het sparen voor een reis terug naar dat mooie land. Dus.... lees graag jullie belevenissen!

    Groetjes Annemarie
    jan-anne@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Ka!
    Pfoe, gewoon doorademen hè? ;-)
    Zodra je je bagage hebt ingecheckt kan de spanning een beetje van de boog af. Tot die tijd: veel sterkte.
    Natuurlijk wil ik ook graag je reis volgen. Mijn mailadres ken je!
    Groetjes
    Es

    BeantwoordenVerwijderen
  15. tuuuurlijk wil ik alles weten ;-) Ben best een beetje jaloers, maar gun het je van harte! Mijn email adres is: claudia_huisman@hotmail.com. Groetjes, Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Karen

    Wat geweldig om naar China te gaan. Ik zou het erg leuk vinden om je te volgen.

    Groetjes Sabrina
    mama van Shi-Yan en Quan
    sabrinawassens@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Karen,

    na je beide reizen naar Ying Xin en Hong Jie te hebben gevolgd, volg ik je ook heel graag tijdens deze bijzondere reis. Ik wens jullie heel veel plezier en heel veel succes!

    Groetjes Natasja, mama van Kiki.
    nterhorst@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Karen,

    natuurlijk wil ik meelezen en meeleven met jullie avonturen in China.
    Succes met de laatste voorbereidingen!

    liefs, Hedi

    hedi@neptunus35.demon.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Karen,

    Graag zou ik mee willen lezen over je belevenissen in China, mijn emailadres is: 4seasonsmaasduinen@hotmail.nl

    Groetjes van Marjolein, moeder van 2 kanjers uit China.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een bijzondere reis die jullie gaan maken en ik hoop dat je veel puzzelstukjes zult vinden!
    Ik zou graag met je meelezen als dat mag.

    Groetjes, Barbara
    mama van Isabella, Zilan en Wolkje(nog in China)
    (barbaramon@hetnet.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat zou ik ook graag gaan... Maarja, meelezen met jullie doe ik ook graag. Mailadres: janmaartmonique@planet.nl

    Lieve groet,

    Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Karen,

    Ik lees regelmatig je log en volg je graag naar je avontuur in China.
    Ik ben erg benieuwd of het je lukt kleine puzzelstukjes te vinden van je kids.
    Ik wens je een hele mooie reis met onuitwisbare herinneringen.
    Hartelijke groet
    Marjolijn trotse mama van Joost, Frank, Annemijn, Jingjing en Qi-Jun
    mijn mailadres is marcohulsegge@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi

    Veel succes.

    MVG Karin

    (karin2611@zeelandnet.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hai!
    Succes met de voorpret en de voorbereidingen, wordt vast geweldig! Mijn India-avontuur raakt me ook nog steeds.
    En uiteraard lees ik graag mee: machteldwit@gmail.com

    groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Karen,

    Als het mag zou ik ook graag je avonturen meelezen én meebeleven.

    Een fijne reis!

    Groetjes,
    Sabine, moeder van Jilan en Qai
    (sabinesmits@tiscali.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ja, heel graag zou ik meelezen! Succes met alle voorbereidingen!!

    jolanda.x@kpnmail.nl

    Groetjes,
    Jolanda
    moeder van Jeroen en Anne-Mei (uit China)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi

    Wat heb je het nog even druk voor je naar China kunt gaan,iedere week kijk ik of er weer wat nieuws is bij jullie.
    Onze zoon heeft dezelfde SN als jullie dochter dus leuk om jullie te volgen.
    graag zou ik ook mee genieten van je reis in China als het mag.
    Veel plezier nog met voorbereiden.

    Groetjes Silvia
    Maarten,Silvia,Mila en Kay Hendriks
    maarten.hendriks@home.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Karin,

    graag zou ik meelezen met je weblog (jokeaanstoot@htomail.com), en ook aan je willen vragen of ik jou privé adres mag; ik zou graag foto's meegeven voor het tehuis van Xian (Whenzou).
    (n.a.v. jou bericht op de yahoo groep van Whenzou!

    Goede reis en ik hoop nog een berichtje van je terug te krijgen!

    groetjes Joke, Hj, Xian en Juan

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo,

    Ik kwam via via op jullie blog. Wij hebben sinds juni 2010 een chinese dochter (Tian, geboren in 2008) en ik vind het erg leuk om zo es wat ervaringen te kunnen lezen.

    we hebben zelf ook een afgeschermd weblog. (als je interesse hebt, mail dan even: youscha@mac.com) Ooit begonnen als reisdagboek voor familie en vrienden, maar ik houd het nog steeds bij. Ook om de herinneringen aan deze periode wat levend te houden. We keken laatst weer eens filmpjes van een jaar gelden terug en dan blijkt dat we toch al veel vergeten waren van hoe het toen ging met Tian.

    Leuk om het liedje van de twee tijgers terug te lezen. We hadden dat bij de chinese les gehad als gedichtje, maar het past inderdaad precies op 'vader Jacob'.

    En ja, leuk om mee te lezen met jullie reis.

    Groet, Adri Bokma

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Karen,

    Heel veel plezier en succes in China! Wat geweldig dat jij en Kaja dit gaan doen. Ik zou graag meelezen met jullie reis.

    Groetjes, Marielle (moeder van Meng-Bai)

    boumanmarielle@yahoo.co.uk

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hoi Karen,

    Succes in Hangzhou! Ik ben erg benieuwd wat het op gaat leveren. Kan ik in je koffer mee? Geniet!

    Groet, Ilse

    rlbadoux@onsbrabantnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hai Karen,
    Dacht dat ik mij al had aangemeld, maar zie mijn reactie niet, volg je graag
    Heb het goed in China, met je speurtocht en alles wat je onderneemt,

    Groetjes,

    Anneke, moeder van Elise en Kai
    A.Peijnenborg@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoi Karen,

    Veel succes met de laatste voorbereidingen en een hele goede reis! Geniet van elk moment.

    Wij willen je natuurlijk graag volgen.

    Groetjes,

    Brenda
    henri-brenda@kpnplanet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Al heel wat jaartjes volg ik jullie blog en lees het het met heel veel plezier. Zou deze bijzondere reis voor geen goud willen missen dus zou ik graag mee willen lezen als dat mag.

    Groetjes en heel veel plezier in China,

    Claudia mama van Florian uit Bulgarije

    c.m.dissel@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ook ik volg al heel wat jaren je blog en zou graag meelezen tijdens je reis!
    Groeten Lenneke, lenneke1987@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hoi Ook ik volg je al jaren!!En lees altijd met veel plezier..Zou ik je ook mogen volgen tijdens je bijzondere reis?
    groetjes Monica
    h.lubbers@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Hoi Karen,

    Ook ik zou jou heel graag volgen tijdens jouw bijzondere reis !

    Groetjes, Terry
    ludo.terry@skynet.be

    BeantwoordenVerwijderen